Asystent Rodziny = Przyjaciel i Doradca

Obok zagwarantowanych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930 ze zm.) form pomocy rodzinie znajdującej się w kryzysie takich jak poradnictwo specjalistyczne, praca socjalna, pomoc finansowa i inne, asystent rodziny może być także jednym z elementów spójnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną. Działania podejmowane w ramach systemu powinny zapewnić rodzinie taką pomoc, aby miała ona zapewnione bezpieczeństwo socjalne i prawidłowo wypełniała swoje funkcje wobec dzieci. Rodzina bowiem, jest podstawowym środowiskiem jakie powinno gwarantować dzieciom bezpieczeństwo emocjonalne, dawać im poczucie więzi i doświadczenia niezbędne dla ich prawidłowego rozwoju. Zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny, powodujące groźne dysfunkcje, takie jak uzależnienia, przemoc, zaniedbanie, bezradność, mogą prowadzić do konieczności objęcia dzieci opieką zastępczą.
Jednym z narzędzi pracy z rodziną będzie wprowadzenie do niej asystenta rodziny. Miałby on pełnić odmienną funkcję od pracownika socjalnego. Czas, który poświęci rodzinie, będzie dostosowany do jej naturalnego rytmu i potrzeb. Zadaniem asystenta rodziny jest całościowe wspieranie rodziny wychowującej dzieci, zagrożonej wykluczeniem społecznym, poprzez zmianę stosunku osób w rodzinie do własnej sprawności, podniesienie samooceny, wzbudzenie wiary we własne siły, a także poprzez pomoc w wykonywaniu najprostszych czynności. Bardzo ważnym jest indywidualne podejście do rodziny i jej problemów, co będzie służyło rozwojowi kompetencji wszystkich jej członków – rodziców i dzieci.

Do zakresu obowiązków asystenta rodziny należy w szczególności:

  1. Określenie wspólnie z rodziną podstawowych problemów występujących w rodzinie oraz zmotywowanie rodziny do współpracy i działań zmierzających do ich pokonania.
  2. Wspieranie rodziny poprzez konsultacje i działania o charakterze edukacyjnym w zakresie:
    • - prawidłowego wychowania i opieki nad dziećmi (organizowanie czasu wolnego dzieciom, budowanie prawidłowych więzi między członkami rodziny, rozwijanie umiejętności wychowawczych, aktywne uczestnictwo w życiu szkolnym dziecka),
    • - dbania o zdrowie (higiena, pielęgnacja, prawidłowe odżywianie, rekreacja, w razie potrzeby: leczenie i rehabilitacja),
    • - gospodarowania budżetem domowym (planowanie i monitorowanie wydatków, oszczędne gospodarowanie mediami),
    • - wykonywania prac na rzecz domu oraz ich podziału na członków rodziny (sprzątanie, zmywanie, gotowanie, prasowanie, remont itd.),
    • - pozyskiwania usług na rzecz domu i rodziny (np. związanych z naprawą, załatwianiem spraw urzędowych, znalezieniem pracy, kontaktów ze służbą zdrowia),
    • - usamodzielniania się poprzez uzupełnianie wykształcenia i podjęcie pracy, dbałości o edukację i rozwój dzieci.
  3. Informowanie rodziny o możliwościach skorzystania z pomocy i usług różnych instytucji w zależności od potrzeb (np. możliwości korzystania z placówek zaplecza socjalnego: świetlic, klubów zainteresowań, przychodni i poradni, placówek sportowych i rekreacji, urzędów, itd.).
  4. Pomoc rodzinie w rozszerzaniu kontaktów, stymulowanie podopiecznego do samodzielnego poszukiwania w swoim otoczeniu nowych możliwości: sił, osób, grup, instytucji lub ułatwianie mu tego np. poprzez towarzyszenie i wsparcie.
  5. Prowadzenie dokumentacji (dziennik wizyt w środowisku i pracy z rodziną, plany pracy i pomocy rodzinie oraz inne) oraz sporządzenie sprawozdania z zakresu powierzonych zadań.
  6. Współpraca z pracownikiem socjalnym w zakresie podjętej pracy z rodziną i pomocy w rozwiązywaniu jej problemów.
  7. Monitorowanie i wspieranie procesu zmian, wzmacnianie i pokazywanie rezultatów własnych osiągnięć, dalsze budowanie aktywnej postawy członków rodziny.
  8. Asystentura w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin na podstawie ustawy "Za Życiem"

Z uwagi na charakter pracy asystenta i powierzone obowiązki, bardzo istotne są predyspozycje osobowościowe osób chcących pracować w tym charakterze. Asystent powinien być przyjacielem i powiernikiem rodziny, który wysłuchuje, wspiera i doradza, a nie żąda i autorytatywnie wskazuje cele do osiągnięcia. Ponadto, asystent powinien zachowywać bezstronność w relacjach z rodziną, dyskrecję, a także wyzbyć się wszelkich uprzedzeń, które uniemożliwiałyby przejrzyste spojrzenie na sytuację.

Rodzina wspierająca = doradztwo i pomoc

Rodzina przeżywająca trudności opiekuńczo - wychowawcze może zostać również objęta
pomocą rodziny wspierającej.
Dzięki pełnieniu powyższej funkcji możesz podzielić się swoim doświadczeniem i wesprzeć
inną rodzinę. LINK

fotografia: http://www.freedigitalphotos.net

Świadczenie pieniężne BON WYSPIARZA SENIORA

przyjmowanie wniosków od 1 lipca 2021 r. do 30 września 2021 r.

  1. Osoby uprawnione – osoby zamieszkujące na terenie Gminy Miasto Świnoujście, które w 2021 r. ukończyły lub ukończą co najmniej 65 rok życia.

Osoby zamieszkujące na terenie Świnoujścia ale nie posiadające zameldowania zobowiązane są do złożenia dodatkowych dokumentów potwierdzających fakt zamieszkiwania np. umowę najmu lub użyczenia lokalu, umowę o pracę, umowę lub opłacone rachunki za energię, gaz, wodę, telefon stacjonarny, telewizję kablową, korespondencję od instytucji wypłacającej świadczenie.

  1. Składanie wniosków do oznakowanych pojemników podawczych:

1) Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, ul. Dąbrowskiego 4,

2) Urząd Miasta- SOI, ul. Wojska Polskiego 1/5,

3) Galeria ART., ul. Wojska Polskiego 4,

4) Informacja Turystyczna, Plac Słowiański 6/1,

5) Pogotowie Techniczne Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej „Słowianin”, ul. Matejki 38A,

6) MDK – Filia Nr 1 Przytór, ul. Zalewowa 40,

7) MDK – Filia Nr 2 Warszów, ul. Sosnowa 18,

8) MDK – Filia Nr 3 Karsibór, ul. 1 Maja 40.

  1. Po weryfikacji i rozstrzygnięciu o przyznaniu świadczenia, wypłata nastąpi na wskazany we wniosku rachunek bankowy. W przypadku nie wskazania we wniosku rachunku wypłata świadczenia nastąpi przekazem pocztowym. Wskazanie we wniosku opcji wypłaty na rachunek bankowy znacznie przyspieszy termin realizacji świadczenia.